Elena Kubičková a Fabrice Michel - koncert

kulturní událost
Zrušení koncertu Elena Kubičková a Fabrice Michel

KONCERT PRO NEMOC ZRUŠEN

 

Pojďte s námi zažít do synagogy koncert indické klasické hudby - hindustánské rágy.

Elena Kubičková - esrádž
Fabrice Michel - tabla

Indická klasická hudba, původně dvorská hudba,   je založena na  sofistikovaném  systému rág, melodických vzorců, a tál, vzorců rytmických. Severoindická větev indické klasiky je artificiální žánr modální hudby, který má nepřetržitou tradici od středověku,  je však  stále živý a stále kultivován. Erudovaným  interpretům   umožňuje uplatnit  vlastní invenci v řízených improvizacích.
 

Esrádž je tradiční indický smyčcový nástroj. Má devatenáct strun, z toho čtyři jsou hlavní, další slouží jako struny rezonanční.

Elena Kubičková vystudovala klasické housle. V severoindické (hindustánské) klasické hudbě se vzdělávala pod vedením houslisty a muzikologa prof. Dr. Smarajita Chakravortyho, v Indii studovala ve Váránasí u Dr. V. Balaji, zpěváka a houslisty, profesora Benaras Hindu University, a u Dr. Jibendry Narayana Goswami (1. cena v celoindické soutěži ve hře na sitár, Sangeet Academy 1995).  Spolu s dalšími hudebníky vydala několik alb, z nichž některá byla využita jako filmová hudba, např. k třídílnému filmu Igora Chauna "Cesta do Indie". Účinkovala na mnoha festivalech, také v Německu, Švýcarsku, Polsku, na Slovensku a (se skupinou Damaru) na mezinárodním hudebním festivalu v italské Ferraře. Spolupracuje s tablisty Tomášem Reindlem a  Fabricem Michelem. Spolu s indickými mistry (Dr. J. N. Goswami – sitár, Mani Shankar Tripathi – tabla) vystoupila mimo jiné na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2006 nebo v rámci koncertů FOK v kostele sv. Šimona a Judy.

Koncertuje s programem severoindických rág,  přednáší o indické hudbě (HAMU, JAMU). Podílela se na tanečně-hudebním projektu Damaru, založeném na klasickém indickém tanci kathak, indických rágách a dalších hudebních a scénických prvcích. Album indických rág, které nahrála s tablistou Tomášem  Reindlem, bylo oceněno časopisem Harmonie nejvyšším počtem bodů. Na stanici Vltava v Českém rozhlase připravovala patnáct let  pravidelné noční pořady s indickou klasickou hudbou. Podmanivý zvuk esrádže a schopnost pohotově improvizovat (improvizace je velmi důležitou složkou při přednesu rág) neváhá využít ve spolupráci s dalšími hudebníky ve fúzních projektech.